Elsendorpse koeriers brengen coronavaccins in holst van de nacht naar priklocaties

Zij laten niets aan het toeval over en kochten extra auto's met koeling om de belangrijke taak te vervullen: de verspreiding van de coronavaccins in Nederland én daarbuiten.   

Daar staan ze. Midden op de weg. Klemgereden door de politie. Terwijl het ongebruikelijke transport van een koerier uit Elsendorp al door een ándere politieauto werd begeleid. Even ervoor gingen alle alarmbellen af omdat de met GPS-signalen gevolgde onopvallende colonne een andere route nam dan was doorgegeven. De agent achter het stuur koos een kortere route waarna de Nationale politie werd ingeschakeld. Niets aan de hand dus. 

Prikplekken

Het voorval maakt wel direct duidelijk hoeveel spanning er op het transport van het ‘vloeibare goud’ staat. Het is een klus waaraan ze bij MKG Koeriers in Elsendorp al maanden de handen vol hebben. Van de plekken waar de coronavaccins worden opgeslagen vervoeren de busjes van het bedrijf ze naar de prikplekken, naar de GGD's in heel Nederland, naar sporthallen en evenementenhallen. Het is een opdracht waar ze bij MKG trots op zijn. 

Te veel bussen staan stil

Maar eerlijk is eerlijk: als directeur en eigenaar Joan Minten (55) naar buiten kijkt, verdwijnt de lach op zijn gezicht. Want naar zijn zin staan te veel koeriersbussen stil. Ze zijn klaar voor het grotere werk maar de aanvoer van vaccins is tot nu toe maar mondjesmaat op gang gekomen. ,,In het buitenland zijn ze eerder begonnen met vaccineren maar dat is alleen maar voor de bühne. Er was gewoon nog niet genoeg beschikbaar”, zegt zijn vrouw Jeannine (52). 

-70 graden

Daar moet de komende weken verandering in komen. Als de voortekenen niet bedriegen kunnen ze hun borst nat maken. Vanaf komende week wordt ook het onlangs goedgekeurde coronavaccin van Moderna in Nederland uitgerold. Tot nu toe draaide het om het vaccin van Pfizer/BioNTech dat onder de -70 graden Celsius moet worden bewaard. Nadat het uit de superdiepvries komt, is het nog hooguit vijf dagen houdbaar in de koelkast. Dat levert uitdagingen op bij de verspreiding. 

De temperatuur wordt, ook eenmaal in de koeriersbusjes, nauwgezet in de gaten gehouden. Zo zit in elke doos met vaccins een slim systeem dat alle eventuele schommelingen vastlegt. De auto’s van het bedrijf in Elsendorp zijn uitgevoerd met koelsystemen en omgebouwd tot top geïsoleerde auto’s. Met de inhoud van één koelbox, ongeveer zo groot als een verhuisdoos, kunnen wel tienduizend mensen worden gevaccineerd. Grofweg een derde van een gevuld Philips Stadion in betere tijden. En dat aantal wordt steeds verder opgerekt. Inmiddels kunnen ziekenhuizen niet zes, maar zeven mensen vaccineren met een flesje van het coronavaccin van Pfizer/BioNTech.  

Investering van 8 ton

MKG in Elsendorp heeft de afgelopen maanden zo'n acht ton geïnvesteerd in extra materieel en mankracht. Zo werden 17 auto's gekocht en twintig nieuwe chauffeurs aangenomen. Op de vaccintransporten rijden ze altijd met twee personen, terwijl op de basis in Elsendorp een autoambulance met reserveauto klaar staat. Voor als een vaccintransport bijvoorbeeld door een lekke band of geknapte v-snaar wordt getroffen. 

Joan Minten zag tijdens de vorige crisis, de kredietcrisis, de omzetten kelderen. Zijn koeriersbedrijf reed onder meer voor grote metaalbedrijven en automotive-toeleveranciers. ,,De farmaceutische industrie was toen nog maar goed voor tien procent van de omzet. De afgelopen jaren is dat aandeel verhoogd naar 80 procent”, zegt hij. Zo rijdt MKG bijvoorbeeld voor bloedbank Sanquin en brengt het operatierobots en hartkleppen naar ziekenhuizen in het buitenland.

MKG kan vooral vanaf half februari flink aan de bak. Dan verwacht Pfizer ‘beduidend meer’ vaccindoses te kunnen leveren.

a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then